Scholen

Eén van de belangrijkste opdrachten die Atelier3P zichzelf heeft gesteld, is het bieden van educatieve activiteiten vanuit Kasteel Gemert. Een belangrijke eerste stap is, dat alle basisscholen lid worden van Atelier3P. Een belangrijke tweede, dat een aantal medewerkers (werknemers en vrijwilligers) mee doen. De derde zal zijn het opzetten van een Duurzaamheidsloket met een duurzaamheidscoach voor scholen, vanwaaruit het educatieve aanbod gebundeld naar scholen zal gaan. Vernieuwend is hierbij, dat de coach met de scholen gesprekken gaat voeren om tot een aanbod op maat te kunnen komen.

  • UITWISSELPROGRAMMA MIDDELBARE SCHOLEN
    Binnen de samenwerking met de STIR Academie en STIR Leercoöperatie Gemert groeit een samenwerkingsverband middelbare scholen waarbinnen een uitwisselprogramma met Turkse scholen. Gedurende 2015 en 2016 worden in dit kader 7000 Turkse scholieren uitgewisseld en allerlei educatieve projecten opgezet. A3P gaat hierover in gesprek met middelbare scholen uit Gemert-Bakel.

BASISSCHOLEN

Aanbod Kasteel-Gemert en Nazareth klooster- najaar 2016

  • AARDEWANDELING/NATUURBELEVINGSTOCHT heemtuinen Kasteeltuin – Kloostertuin – VELT – Boerenbondsmuseum in september/oktober
    Groep: 3 t/m 6
    Duur: ± 90 minuten
    Locatie: Omgeving Kasteel en Nazareth klooster
    Periode: september/oktober
    Begeleiding: introductie door medewerker Kasteel
    Rest van les: indien mogelijk door medewerker en door leerkracht en (groot) ouders
    Eén begeleider per 5 kinderen. Belevingstocht door de heemtuinen met opdrachten waarbij alle zintuigen aan bod komen. De kinderen mogen met hun unieke toegangsblaadje naar de natuurrijke heemtuinen en ontdekken onder meer de kleuren van de regenboog, lopen met spiegelogen, nemen geluiden waar en ruiken kruidige geuren en maken met natuurvondsten een prachtig schilderij.
    Per les kunnen maximaal 30 leerlingen meedoen, per school maximaal 3 groepen.
    Voor het aanmeldformulier zie website: (in wording).
  • LESKISTEN (zie pagina hieronder)
    Atelier 3P, Kasteel en Nazareth klooster bieden de 10 meeste populaire leskisten aan, eventueel gecombineerd met een een gastles of excursie. Deze leskisten kunnen binnenkort gereserveerd worden via www.(in wording).nl/leskisten.
  • GASTLESSEN gekoppeld aan leskisten
    Het overvolle programma van leerkrachten zorgt er soms voor dat er geen of te weinig tijd besteed kan worden aan een les rond het thema en materiaal van een leskist.
    Daarom kan de educatief medewerker van het Kasteel en het Nazareth klooster een boeiende interactieve (buiten)les of excursie verzorgen rond diverse leskisten. Voorbeelden daarvan zijn leskisten Wateronderzoek, Bodembeesten, Pieter de Pier, en Braakballen.
  • KRIEBELBEESTJESACTIVITEITEN voor onder- en middenbouw
    Voor de onder- en middenbouw bieden we ook doe- en buitenactiviteiten rond de thema’s Vlinders en (Honing)bijen.
  • CONTACT
    Voor het bespreken van gastlessen, kriebelbeestjesactiviteiten of andere vragen.

Aanbod leskisten

  • Groep 1 en 2 LIEVEHEERSBEESTJES
    De wereld van het lieveheersbeestje. De kinderen ontdekken alles over het kleine tot de verbeelding sprekende insect. Hij wordt als het ware uitvergroot.
    De kist bevat o.a. een uitgebreide handleiding , platenboek, voorleesboek met poppenspel, vrolijke handpoppen, puzzels die gaan over de verschillende stadia. van een lieveheersbeestje en loeppotjes. Een echte ontdekkingstocht!
  • Groepen 1, 2, 3 DROPPIE WATER
    Droppie water’ is een lesprogramma bestaande uit 5 lessen van ongeveer een half uur. Aan de hand van leuke liedjes, spannende verhaaltjes,aansprekende opdrachten en proefjes leert de handpop ‘Droppie’ de kinderen spelenderwijs alles wat ze over water moeten weten. Waar komt water vandaan, wat gebeurt er met vies water, Hoe maak je vies water weer schoon?
  • Groepen 1, 2, 3 en 4 PIETER DE PIER
    Samen met handpop Pieter de Pier leren de kinderen alles over wormen en andere bodemdieren en het verwerken van groente-, fruit- en tuinafval en andere soorten afval, met name zwerfafval.
    Sorteren en spelenderwijs ontdekken staan centraal. De kinderen leren de regenworm en andere diertjes ook in levende lijve (her)kennen. In de klas en buiten.
  • Groep 3 en 4 (5, 6, 7 en 8) BODUMDIEREN
    Kinderen merken ze eerder op dan volwassenen. De onweersvliegjes op je arm, het spinnetje dat aan een draadje naar beneden zweeft, de pissebedden onder een bloempot…. In deze kist vindt u allerlei materialen waarmee de kinderen in groepjes op zoek kunnen gaan naar bodemdiertjes. Ze bekijken de dieren met vergrootglazen en loeppotjes, zoeken uit  via werkbladen hoe het diertje heet en waar het  te vinden is, wat het doet en waarom het zo belangrijk is in de kringloop van de natuur. BOLLETJE WOL
    Alles over het schaap en zijn bijzondere vacht. Kinderen leren dat wol een schaap warm houdt en dat mensen dezelfde wol goed kunnen gebruiken. De kist bevat onder andere leesteksten, een handpop schaap liedjes, diverse soorten wol, spintollen, materiaal voor het kaarden van wol en een leuke dvd. De kinderen leren hoe ze zelf  eenvoudig wol kunnen spinnen. Met deze leskist kunt u tevens een koppeling maken tussen begrijpend lezen en natuureducatie.
  • Groep 4, 5 en 6 WATERONDERZOEK
    Alles over water. Deze kist bevat materiaal en opdrachten voor in de klas en alle benodigdheden voor een waterexcursie. De kinderen doen verschillende proefjes met water. Bij de binnen-activiteiten staan de oorsprong van (drink)water en het schoonmaken van water centraal.
    Tijdens de waterexcursie gaan de kinderen met schepnetten op zoek naar waterdiertjes.
  • Groep 5 en 6 DORST LESSEN
    Waar komt ons Gemert-Bakelse drinkwater vandaan en wat doen de kinderen ermee?
    Bij de zoektocht naar de herkomst van het drinkwater levert elke leerling een eigen bijdrage als onderzoeker, uitvinder, opmeter, schrijver of kunstenaar.
    Na een prikkelende start doen de leerlingen thuis onderzoek naar hun eigen watergebruik. De resultaten worden besproken
  • Groep 5, 6, 7 en 8 BRAAKBALLEN, het leven van de uil onder de loep
    Kist met onderzoekspullen voor braakballen pluizen en informatie over Nederlandse uilen. Omdat Uilen hun prooi met huid en haar doorslikken spugen ze de onverteerbare delen uit in een soort bal; de braakbal.
    De kinderen krijgen een spannende opdracht. Ze mogen deze ballen met behulp van pincetten uitpluizen. Ze  nemen alles wat ze vinden letterlijk onder de loep , en bekijken hun vondsten; haartjes, veertjes en botjes tot in detail. Met behulp van zoekkaarten kunnen ze achterhalen welke dieren de uil heeft gegeten. Het materiaal is leverbaar afhankelijk van de voorraad braakballen.ZADEN
    Een zaadje is een klein wonder. Zelfs uit het allerkleinste zaadje groeit een nieuwe plant. Elke plant heeft zijn eigen specifieke zaad en er zijn ontelbare vormen en kleuren.
    In deze ontdekkist vinden de kinderen een  flink aantal  prachtige voorbeelden van die verschillende zaden. Grootte, kleur en vorm kunnen uitgebreid worden bekeken. Er kan tevens worden gezaaid en geobserveerd.
  • Groep 6, 7 en 8 HET WEER
    In Nederland is het weer het gesprek van de dag. Weersvoorspellingen worden op de voet gevolgd.
    Deze leskist laat de leerlingen kennis maken met alles rondom het weer. Ze leren om weersverschijnselen, zoals luchtdruk, onweer en regenbogen te verklaren. Ze doen allerlei metingen en ze leren de meetresultaten te beoordelen. De kist bevat een handleiding voor de leerkracht, werkbladen voor de leerlingen en het benodigde materiaal.
  • Groep 7 en 8 WATERKRINGLOOP
    Aan de hand van proefjes, fotomateriaal en een uitdagend bordspel leren de kinderen alles over de kringloop van het water. Bijna overal is wel water te vinden; in de grond, in de lucht, in mensen en in dieren.
    Wat is een waterkringloop?
    Wat is verdamping?
    Raakt het water op de wereld nooit op?
    De kinderen kunnen na afloop van de lessen deze vragen beantwoorden. Tijdens de eerste twee lessen doen leerlingen in tweetallen proefjes en voeren opdrachten uit.  Met de kennis die ze vergaard hebben spelen ze het bordspel.





>>>Duurzaamheidseducatie scholen

Be Sociable, Share!
De "kunst van samen leven" Follow us Facebook Twiter RSS